Nyheter

På Guidance to Zero delar vi gärna med oss av goda exempel på vad vi och andra gör för att skapa ett säkert och hållbart trafiksystem.

Knowledge transfer from the founders of Vision Zero – on the three dimensions ethics, responsibility and solutions

Snart har det gått 30 år sedan Nollvisionen föddes och beslutades och trafiksäkerhet blev något som alla som arbetar med trafik- och samhällsplanering förväntas ha kunskap om och arbeta för. En generationsväxling pågår nu, där första generationens bärare av Nollvisionen har gått, eller planerar att gå, i pension och många av dem som precis har börjat sina yrkesliv saknar den kunskap som ligger till grund för Nollvisionens förhållningssätt till trafik och trafiksäkerhet. Idag, när trafiksäkerhet är en del av Agenda 2030, är det också avgörande att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv och förstå på vilka sätt trafiksäkerhet är viktigt och kan vara en drivkraft i hållbarhetsarbetet. I klimatarbetet är omställningen till hållbara resval en väsentlig del. För att till exempel uppnå en ökad andel aktivt resande, måste förutsättningarna för fotgängare och cyklister också vara en säker trafikmiljö.

Hur säkerställer vi att slutsatser och erfarenheter från tidigare forskning och arbete lever vidare när nya generationer tar över?

Detta undersökte vi i en förstudie tillsammans med Göteborgs stad, finansierad av SAFER idea exploration program. Rapporten med slutsatser och rekommendationer finns publiceraf på SAFERS websida.

Goda exempel på redovisning av säkerhetskultur inom företag och organisationer 

För att kunna redovisa kring sitt trafiksäkerhetsavtryck måste ett företag eller en organisation ha väl utarbetade rutiner för att identifiera och följa upp olyckor och tillbud. Dessa rutiner utgör grunden för att kunna bygga en trafiksäkerhetskultur. Det finns många företag som hanterar trafiksäkerhetsfrågan på ett seriöst och genomgripande sätt och som också rapporterar sitt arbete inom, exempelvis, sin hållbarhetsrapportering. 

Flera företag rapporterar idag på sin trafiksäkerhet men de är enskilda exempel och har inte tidigare jämförts och satts i ett gemensamt sammanhang. Rapporteringen kan hjälpa andra företag att hitta sätt att förhålla sig till, och förbättra, sitt arbete inom trafiksäkerhet, men för att göra det måste de hittas.

Syftet med projektet var att lyfta och belysa goda exempel där företag har lyckats inkorporera trafiksäkerhet i sitt hållbarhetsarbete på ett framgångsrikt sätt. Företagen som studerats kommer från många branscher, med fokus på transportköpare, transportutövare och de som har en tjänst eller service som kräver att personal reser tjänsten.

Läs rapporten och inspireras här!

4:e globala ministeriekonferensen för trafiksäkerhet

Den fjärde globala ministerkonferensen om trafiksäkerhet kommer att hållas i Marrakech, Marocko, den 18 och 19 februari 2025.

Konferensen följer upp den tredje globala ministerkonferensen som hölls i Stockholm 2020, där Stockholmsdeklarationen antogs med målet att halvera antalet dödsfall i vägtrafiken till 2030.

Syftet med konferensen i Marrakech är att utvärdera de framsteg som gjorts sedan Stockholmsdeklarationen och att stärka det globala engagemanget för trafiksäkerhet.

Konferensen samlar ministrar, delegationschefer samt företrädare för internationella, regionala och subregionala statliga och icke-statliga organisationer och den privata sektorn för att diskutera strategier och åtgärder för att förbättra trafiksäkerheten globalt.

Fokus kommer att ligga på att integrera trafiksäkerhet inom andra politiska områden, särskilt de som är relaterade till målen för hållbar utveckling i Agenda 2030.

TRANSPORTFORUM 2025

Transportforum är Nordens största årliga konferens för transportsektorn, organiserad av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI). Konferensen äger rum den 15–16 januari 2025 på Linköping Konsert & Kongress.

I år har vi på Guidance to Zero äran att prata i en mycket spännande session: Trafiksäkerhetsavtryck och systematiskt trafiksäkerhetsarbete. Sessionen leds av Maria Krafft och är fylld med intressanta föredrag.

  • Claes Tingvall kommer och pratar om att internalisera trafiksäkerhet som en hållbarhetsfråga
  • Emilie Westerholm från Folksam berättar om Finansiell rapportering av trafiksäkerhetsavtryck och preventiva åtgärder
  • Hanna Wennberg och Fredrik Gustafsson pratar om Trafikverkets idéskrift Trafiksäkra verksamheten: Så kan man arbeta för systematik och säkerhetskultur för ökad trafiksäkerhet
  • Maria Håkansson berättar om resultatet av vårt Skyltfondenprojekt Goda exempel på redovisning av säkerhetskultur i företag och organisationer
  • Sanna kommer, tillsammans med Jennie Edvardson på Scania, att berätta om hur det kan gå till när ett företag bestämmer sig för att göra upp med sin trafiksäkerhetspåverkan och fånga sitt trafiksäkerhetsavtryck.

Bara briljanta talare och fullspäckat med intressanta ämnen med andra ord. Det blir troligtvis konferensens bästa session!


Utöver föredragen har vi en poster i posterutställningen:

Är du nyfiken på hur det står still med kunskapen och förståelsen för trafiksäkerhet hos yrkesverksamma i Sverige? Vill du diskutera vilka utmaningar vi står inför när det gäller kunskapsspridning både inom professionen och gentemot våra kollegor som jobbar i andra tekniker? Kom och diskutera med oss på Posterminglet i Nedre Bistron. Där presenterar vi den förstudie vi, tillsammans med Göteborgs stad och med stöd av SAFER genomförde under hösten 2024.

VISION ZERO: REVISITING WHAT SWEDEN MEANS BY VISION ZERO AND HOW DO WE GET THERE?

I 2024 års novembernummer av den amerikanska journalen World Transport Policy and Practice Journal har Guidance to Zeros grundare, Maria Håkansson and Sanna Eveby, blivit publicerade med en artikel om Nollvisionen - Vision Zero: Revisiting what Sweden means by Vision Zero and how do we get there?
I artikeln, som är skriven på engelska, kan du läsa om historia, nutid och framtid för Nollvisionen. Du hittar artikeln här: World Transport Journal volume 29.2 

Sammarbeten och externt finansierade projekt

FIA RSI

Vi på  Guidance to Zero har varit engagerade i utveckligen av  FIA Road Safety Index från starten.  FIA RSI är det enda verktyget som kan mäta hur väl en organisation hanterar trafiksäkerhetsfrågan. Läs mer på FIAs Websida.


Skyltfonden

Guidence to Zero har under 2024 arbetat med ett projekt finansierat av Skyltfonden. Syftet med projektet var att hitta goda exempel på företag som rapporterar externt om sitt trafiksäkerhetsarbete. Resultatet ska kunna inspirera andra företag att förbättra sitt arbere inom trafiksäkerhet. Rapporten publiceras i slutet av januari 2025. 

SAFER

Under 2024 och 2025 leder Guidance to Zero en Working Group på SAFER. Gruppens fokus är To identify and improve your companies' work within traffic safety. I januari 2025 annordnas en workshop med ett fåtal inbjudna företag med syfte att utbyta information och lära av varandra, samt bidra till forskningsfrågor som kan skapa föreståelse för komplexiteten och utmaningarna hos olika typer av organisationer. 

Vi använder cookies för att möjliggöra en korrekt funktion och säkerhet på vår hemsida, och för att erbjuda dig bästa möjliga användarupplevelse.

Avancerade inställningar

Du kan anpassa dina cookie-val här. Aktivera eller inaktivera följande kategorier och spara ditt val.